4.4.2017

Vege Paprika-feta-shakshuka

Isosisko on ihana, se jakaa mun kanssa aika paljon mm. kaikkia hyviä ruokaohjeita. Kuten tämänkin. Sen verran otin taiteilijan vapauksia, että jätin makkaran pois ja käytin tuoretta chiliä kun kuivattu olikin loppu. Toimi hyvin sekin. Lisäkis jouduin soveltamaan siinä kohdassa kun ruoka piti laittaa uuniin. Mulla ei ole sellaista pannua mitä voisin käyttää sekä hellalla että uunissa joten kippasin koko komeuden uunivuokaan.


Paprika-feta-shakshuka

Ainekset

(200 g lammasmakkaraa)
1 sipuli
2–3 valkosipulinkynttä
½ punaista paprikaa
½ keltaista paprikaa
150 g kesäkurpitsaa
1 rkl oliiviöljyä
1 tl  jauhettua juustokuminaa
1 tl  paprikajauhetta
1 tl  suolaa
½ tl  mustapippurirouhetta
¼ tl  chilijauhetta (tai pätkä tuoretta)
400 g tomaattimurskaa
400/240 g kikherneitä (huomiona tähän, Prismassa oli Rainbown uutuuksissa luomukikherneitä!!)
100 g fetajuustoa
4 kananmunaa (mä laitoin kaksi...)
  
Valmistus
  1. (Viipaloi makkarat.) Kuori ja silppua sipulit. Paloittele paprikat ja kesäkurpitsa.
  2. Kuumenna öljy valurautapaistinpannulla ja ruskista makkarat. Lisää kasvikset ja kuullota pehmeiksi, noin 5 minuuttia.
  3. Sekoita joukkoon mausteet ja kääntele hetki. Lisää joukkoon tomaatit sekä siivilässä huuhdellut ja valutetut kikherneet.
  4. Anna porista miedolla lämmöllä 10 minuuttia. Tarkista maku.
    (Tässä kohtaa kippasin ruuan vuokaan.)
  5. Kuopaise kauhalla tai lusikalla neljä syvennystä, riko niihin munat ja murustele päälle feta.
  6. Siirrä pannu 225-asteiseen uuniin noin 10 minuutiksi, kunnes valkuaiset ovat hyytyneet, mutta keltuaiset ovat vielä juoksevia.
  7. Silppua päälle reilusti tuoretta korianteria.
    (Kuten mun kuvasta voi päätellä, mulla tuo unohtui kauppaan...
Ohje on Lidl:n ruokalehdestä.
 
Mä tykkään haastaa itseäni ja kehittää jämistä ruokaa. No, tuota shakshukaa jäi vähän. Eilen töistä tullessä tein siitä hieman jatkojalostamalla munakasrullaan täytteen! Laitoin jämän pannaulle, raastoin mukaan ison porkkanan, sipulia ja parsakaalia ja purkin ruokakermaa. Keittelin sitä sitten sen aikaa kun rullan munakas paistui uunissa. Kääräisin täytteen rullaan ja pidin vielä uunissa vähän aikaa juustoraasteen kanssa. Eli siis ei haittaa jos tätä tulee vahingossa liikaa!

Meillä piti paistaa aurinko ja olla jotenkin superlämmin joten olin päättänyt laittaa takapihan kuntoon. No, piha on kunnossa mutta auringosta ei ole vieläkään mitään havaintoa...

No, kivaa tiistaita kuitenkin!

-Päivi- 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen kaikista kommenteista! Vielä enemmän olisin iloinen jos pystyt seisomaan sanojesi takana omalla nimelläsi :)